Polski   English
A A A

warsztaty

czwartek 24 lipca
10.30 - 14.00
warsztat białego głosu i śpiewanie litewskich sutartinias - Paulina Zielińska

Śpiew archaiczny jest pierwotną metodą wydobywania potężnego, przeponowego głosu, który drzemie w każdym człowieku. Odkrycie go w sobie, poznanie jego mocy, daje niesamowitą radość i może stać się najważniejszą formą naszej ekspresji. Na warsztatach proponuję wprowadzenie w rytuał pewnych ćwiczeń i ruchów, które odpowiednio stymulując ciało i co najważniejsze - przeponę, doprowadzą nas po jakimś czasie do pięknego, mocnego głosu. Aby w pełni go wykorzystać nauczymy się tradycyjnych pieśni litewskich nazywanych sutartines, opartych na najstarszych zasadach wielogłosowej muzyki wokalnej.

piątek, 25 lipca
10.30 - 14.00
ćwiczenia teatralne, taniec, improwizacja -Erdmute i Wacław Sobaszek

Jak rozpocząć dzień, jak obudzić ruch zwykły, ale uważny i żywy, który staje się tańcem? Będziemy szukać na pograniczu rozgrzewki-rozruchu i tańca. Szukając samego żywiołu tańca a nie formy. Z kolei taniec jako przejście jakiś barier wyobraźni i otwarcie się na improwizację. Przechodzenie przez te trzy stopnie ćwiczeń może przygotować nas do "wymiany warsztatowej", która planowana jest w dniu zakończenia festiwalu jako spotkanie się ścieżek warsztatów.

sobota, 26 lipca
10.30 - 14.00
integracyjny warsztat głosu - Mieczysław Litwiński

Prowadzący: śpiewak, kompozytor i praktyk. 30 lat warsztatów m.in. w USA, na Litwie, w Iranie oraz w Polsce. Zajęcia m.in w New York Open Center, New York Univerity, Uniwersytecie Księcia Witolda. W Polsce zajęcia głosowe dla teatrów m.in. Węgajty, Kana, Gardzienice, Wierszalin, Montownia. Ostatnio praca z niepełnosprawnymi w Aninie, z dziećmi i młodzieżą na Zamku Ujazdowskim, w Akademii Muzycznej, w Dąbrowie Dolnej w Górach Świętokrzyskich. Wkrótce znów Gebofon w Warszawie.

Warsztat dwudniowy.
Dzień pierwszy: praktyka i refleksja.
Dzień drugi: Praktyka, utrwalenie umiejętności, wskazówki.
Symbioza: otwarcie ku dzianiu się wioski.
Osmoza: z innymi modusami działań, warsztatów wspólnych jam session.
Przestrzeń i ruch - niewerbalne gry i zabawy - oddech, głoska - proste elementy rozwijane improwizacyjnie - dynamika: Miedzy indywidualną ekspresją a tym, co wspólne, zespołowe - drogi do werbalności: Sylaba, słowo, prosty tekst - narodziny wspólnego śpiewu.

Warsztat integracyjny i integrujący - ogólny - otwierający głos - inspirowany pracą z niepełnosprawnymi - przeznaczony dla wszystkich skierowany ku każdemu z osobna - rozwijający różne aspekty techniki i praktyki wokalnej - wskazujący sposoby dalszej, własnej pracy nad głosem.

niedziela, 27 lipca
9.30 - 11.30
integracyjny warsztat głosu, c.d. - Mieczysław Litwiński

12.00 - 15.00 warsztat tańców afrykańskich - zespół Aka-Chukwu

W czasie warsztatu nauczymy się tańca towarzyszącego muzyce igede i palm wine. Będzie to nauka kroków i specyficznego ruchu. Nauka współpracy ciała z instrumentami. Poruszenie tych partii ciała, o których posiadaniu Europejczycy zapomnieli na co dzień. Oprócz podstawowych elementów nauczymy się: egwu-ukwu (tańca talii), egwu-azu (tańca pleców), a także egwu-aka (tańca rąk) oraz egwu-ikpere (tańca kolan). Ten taniec to więcej niż profesjonalny masaż.

poniedziałek, 28 lipca
10.30 - 14.00
Głos i jego tajemnice. Ścieżki do improwizacji - Zofia Bartoszewicz

Warsztat (współ)pracy z głosem i z tym, co przyciąga uwagę. Pragnę podzielić się tym, czego nauczyłam się do tej pory na tych ścieżkach, np.: że

improwizacja uczy obecności
uczy zaufania, rozwija intuicję
uczy zauważać i doceniać to, co z pozoru małe
pieśń jest jak podróż
jednocześnie śpiewam i śpiewa się samo


do uczestników: doświadczenie wokalne nie gra roli

Pracowała w Teatrze Węgajty w latach 1992-97. Od kilku lat zajmuje ją improwizacja. Mówi o sobie: "namiętnie improwizuję w śpiewie, w kuchni i na parkiecie"

Wtorek, 29 lipca
10.30 - 14.00
spotkanie ścieżek warsztatowych - sesja robocza